Podsumowanie roku 2024 - Live z Burmistrzem Nowogardu Michałem Wiatrem
- Szczegóły
Zapraszamy do obejrzenia zapisanej transmisji z live’a, który odbył się 10 stycznia 2025 r. Podczas spotkania Burmistrz Nowogardu Michał Wiatr podsumował najważniejsze wydarzenia minionego roku oraz odpowiedział na pytania mieszkańców.
Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in.: inwestycje drogowe, modernizacja oświetlenia miejskiego, plany dotyczące OSP oraz NDK, czy kwestia budoya hali widowiskowo-sportowej w Nowogardzie.
UWAGA ! ASF - Strefy objęte zakażeniem
- Szczegóły
Powiatowy Lekarz Weterynarii informuje, że rozporządzeniem Wojewody Zachodniopomorskiego nr 34/2024 z dnia 2 września 2024 r. wprowadza się na terenie województwa zachodniopomorskiego następujące strefy objęte afrykańskim pomorem świń (ASF)> ROZPORZĄDZENIE > aktualizacja rozporządzenia nr 34/2024, rozporządzeniem > Nr 38/2024 z 04.10.2024 r. i rozporządzeniem > Nr 41/2024 z 21.11.2024 r. oraz rozporządzeniem> Nr 3/2025 z 31.01.2025 r.
Aktualizowano dnia 4 lutego 2025. r.
Pierwsze zebranie sołeckie w Nowym Roku
- Szczegóły
![]() |
30 stycznia br. w ratuszu odbyło się spotkanie sołtysów z Gminy Nowogard, które zostało poprowadzone przez Zastępcę Burmistrza Nowogardu, Michała Kratę, oraz Pracownika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa, Agatę Konopko. Podczas obrad poruszono kilka ważnych tematów. W centrum uwagi znalazła się spora zmiana, która miała miejsce na początku tego roku, czyli przekazanie Świetlic Wiejskich pod Zarząd Budynków Komunalnych, co powinno usprawnić zarządzanie tymi obiektami. Padła również propozycja wprowadzenia minimalnych stawek za wynajem świetlic, tak by zachować ich dostępność, a jednocześnie zadbać o odpowiednie koszty utrzymania.
Wprowadzono też znaczne ułatwienie dla sołtysów, którym są wzory dokumentów, od niedawna ogólnodostępne w zakładce „Jednostki Gminne/Sołectwa” na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (https://bip.nowogard.pl). Dzięki nim możliwe jest np. pobieranie wniosków dotyczących zmian w funduszu sołeckiego na 2025 rok bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Władze gminy przypomniały również o konieczności złożenia sprawozdania z działalności sołtysa za ubiegły rok – termin wyznaczono na koniec marca.
Podczas spotkania nie zabrakło tematu tegorocznych Dożynek Gminnych. Choć konkretne miejsce nie zostało jeszcze ustalone, rozważane są różne lokalizacje, tak by dorównać zeszłorocznej edycji w Ostrzycy. Dodatkowo sołtysi usłyszeli o konkursach „Fundusz Sołecki – Najlepsza Inicjatywa”, oraz ,,Granty Sołeckie 2025r" konkursy te mają na celu zachęcenie mieszkańców wsi do aktywnego działania na rzecz swoich miejscowości. Terminy nadsyłania zgłoszeń na konkursy upływa 22 lutego 2025 r. oraz 01.03.2025r.
Spotkanie szkoleniowe z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie gminy Nowogard
- Szczegóły
W dniu 30 stycznia br. odbyło się spotkanie z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie gminy Nowogard, zorganizowane w dwóch turach – o godzinie 12:00 oraz 18:00. W spotkaniu wzięło udział łącznie 41 osób.
Szkolenie poprowadziła Sekretarz Gminy, Jowita Pawlak, która pełniła rolę przewodniczącej komisji oceniającej wnioski. Podczas spotkania omówiła główne błędy, które pojawiły się w złożonych ofertach – poczynając od nieprawidłowości formalnych, a kończąc na merytorycznych. Sekretarz podkreśliła, że wyniki kontroli przeprowadzonych przez Regionalną Izbę Obrachunkową oraz audyt w 2024 roku wykazały istotne zastrzeżenia do organizacji konkursów w latach ubiegłych. W związku z tym, ogłoszenia konkursowe oraz zasady oceny wniosków zostały dostosowane do zaleceń kontrolerów.
Spotkanie pełne było emocji, zwłaszcza w związku z odrzuceniem aż 91% wniosków. Przedstawiciele organizacji pozarządowych wyrazili rozczarowanie, jednak po burzliwej dyskusji osiągnięto kompromis. Ustalono możliwość jednorazowego uzupełnienia braków formalnych w ciągu trzech dni od wezwania oraz złagodzono kryteria kwalifikacji zakupów jako środków rzeczowych. Uzgodniono, że za środki rzeczowe uznaje się te, które nie są przeznaczone do zbycia ani zużycia w ciągu 12 miesięcy. Dodatkowo, dopuszczono możliwość konsultacji z wydziałem odpowiedzialnym za organizację konkursu w zakresie kategorii kosztów podczas pisania ofert, co ma na celu uproszczenie procesu aplikacyjnego i uniknięcie błędów w tej kluczowej części wniosku.
Nie zmieniono stanowiska w sprawie otwartości zadań publicznych dla wszystkich mieszkańców gminy Nowogard, bowiem w myśl ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491) powierzenie realizacji zadania publicznego musi wiązać się z wykonaniem zadania o charakterze publicznym. Nie można uznać, że realizacja zadania publicznego sprowadza się do zaspokajania potrzeb podmiotu otrzymującego dotację. W takich przypadkach zatraca się istotę działania w interesie publicznym.
Zakończeniem spotkania było podkreślenie przez Sekretarz Jowitę Pawlak, że Burmistrzowi Nowogardu zależy na dalszej współpracy z organizacjami pozarządowymi. W związku z tym, już 3 lutego planowane jest ogłoszenie drugiego naboru w ramach otwartych konkursów ofert. Pani Pawlak zachęciła również przedstawicieli organizacji do korzystania z uproszczonej formy realizacji zadań, tzw. „małego grantu", przeznaczonego na projekty do 10 tysięcy złotych, z terminem realizacji do 90 dni.
Spotkanie to było ważnym krokiem w kierunku poprawy współpracy między gminą Nowogard a organizacjami pozarządowymi, stanowiącym odpowiedź na dotychczasowe trudności i wyzwania związane z organizacją konkursów ofert.
Pierwsze zebranie sołeckie w Nowym Roku
- Szczegóły
![]() |
30 stycznia br. w ratuszu odbyło się spotkanie sołtysów z Gminy Nowogard, które zostało poprowadzone przez Zastępcę Burmistrza Nowogardu, Michała Kratę, oraz Pracownika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa, Agatę Konopko. Podczas obrad poruszono kilka ważnych tematów. W centrum uwagi znalazła się spora zmiana, która miała miejsce na początku tego roku, czyli przekazanie Świetlic Wiejskich pod Zarząd Budynków Komunalnych, co powinno usprawnić zarządzanie tymi obiektami. Padła również propozycja wprowadzenia minimalnych stawek za wynajem świetlic, tak by zachować ich dostępność, a jednocześnie zadbać o odpowiednie koszty utrzymania.
Wprowadzono też znaczne ułatwienie dla sołtysów, którym są wzory dokumentów, od niedawna ogólnodostępne w zakładce „Jednostki Gminne/Sołectwa” na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (https://bip.nowogard.pl). Dzięki nim możliwe jest np. pobieranie wniosków dotyczących zmian w funduszu sołeckiego na 2025 rok bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Władze gminy przypomniały również o konieczności złożenia sprawozdania z działalności sołtysa za ubiegły rok – termin wyznaczono na koniec marca.
Podczas spotkania nie zabrakło tematu tegorocznych Dożynek Gminnych. Choć konkretne miejsce nie zostało jeszcze ustalone, rozważane są różne lokalizacje, tak by dorównać zeszłorocznej edycji w Ostrzycy. Dodatkowo sołtysi usłyszeli o konkursach „Fundusz Sołecki – Najlepsza Inicjatywa”, oraz ,,Granty Sołeckie 2025r" konkursy te mają na celu zachęcenie mieszkańców wsi do aktywnego działania na rzecz swoich miejscowości. Terminy nadsyłania zgłoszeń na konkursy upływa 22 lutego 2025 r. oraz 01.03.2025r.