Ponieważ nie do wszystkich mieszkańców dotarło pismo informacyjne odnośnie PUWISu, które przygotował zastępca burmistrza Krzysztof Kolibski, poniżej udostępniamy całą treść tego listu:

herbSzanowni Państwo,

w związku z tym, iż w ostatnim czasie pojawiło się szereg nieprawdziwych i wprowadzających w błąd informacji na temat świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w gminie Nowogard, przedstawiam poniżej informacje, które mam nadzieję w sposób wyczerpujący wyjaśnią wszystkie wątpliwości i zarazem uspokoją mieszkańców naszej gminy.

Umowa dzierżawy gminnego majątku wodociągowo – kanalizacyjnego z firmą PUWIS Sp. z o.o. została rozwiązana

Umowa pomiędzy gminą Nowogard a Przedsiębiorstwem Usług Wodnych i Sanitarnych Sp. z o.o. w Nowogardzie obowiązywała w okresie od 31 grudnia 1992 r. do 30 listopada 2014 r. Umowa ta w żadnym stopniu nie zabezpieczała interesów Gminy i jej mieszkańców, a niektóre jej zapisy nie przystawały do aktualnej sytuacji prawnej i faktycznej.

Po wejściu w życie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków dotychczasowy operator (PUWiS Sp. z o.o.) zobowiązany był do realizacji zadań inwestycyjnych w ramach uchwalanego przez Radę Miejską „Wieloletniego programu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych gminy Nowogard”. PUWiS Sp. z o.o. niestety jednak nie realizował w terminie założonych planów inwestycyjnych, co powodowało opóźnienia dotyczące uzbrajania terenów pod zabudowę (przykład Warnkowa). Umowa nie przewidywała z tego tytułu żadnych kar umownych. Jednym słowem nie można było, na podstawie obowiązującej umowy w jakikolwiek sposób zmusić firmę PUWIS do wykonania inwestycji. Należy pamiętać, że przedsiębiorstwo uwzględniało planowane zadania inwestycyjne w cenach, jakie płacimy za wodę i ścieki, ale później nie w pełni te zadania realizowało. Te okoliczności w istotny sposób blokowały jakikolwiek rozwój infrastruktury wodno – kanalizacyjnej w Gminie Nowogard i powodowały nadmierny poziom cen za wodę i ścieki.

Podjęcie działań celem uzdrowienia gospodarki wodno – kanalizacyjnej

W dniu 31 maja 2012 r. gmina Nowogard zleciła firmie Centrum Konsultingu Business Expert sp. z o.o. s. k. z siedzibą w Poznaniu sporządzenie analizy sytuacji wodno – kanalizacyjnej na swym terenie. Przedmiotem analizy miało być także opracowanie optymalnego modelu świadczenia usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz realizacji tego zadania w przyszłości. W oparciu o sporządzoną analizę w dniu 19.09.2012 r. wszczęte zostało postępowanie w sprawie świadczenia na terenie gminy Nowogard usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, na podstawie umowy zawartej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). Zainicjowanie i przeprowadzenie postępowania dotyczącego wyboru partnera prywatnego miało na celu:

  1. uzyskanie niższej ceny jaką będą musieli płacić mieszkańcy gminy za dostawę wody i odprowadzanie ścieków przez najbliższe kilkanaście lat,

  2. polepszenie jakości świadczonych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

  3. polepszenie rozwoju infrastruktury wodno – kanalizacyjnej w gminie Nowogard, zwiększenie inwestycji w tym zakresie przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesów gminy poprzez przejęcie prawa własności do tej infrastruktury przez gminę Nowogard po wygaśnięciu umowy z partnerem świadczącym usługę (w przypadku umowy z PUWIS takich zapisów nie było i obecnie część wybudowanej infrastruktury stanowi własność tej firmy, zamiast gminy)

Decyzja w zakresie wyboru partnera prywatnego była uzależniona od tego, który z oferentów złoży najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu (zaoferuje najniższe ceny za wodę i ścieki). W związku z tym, iż dotychczasowy operator (PUWiS) złożył ofertę wyższą, a więc mniej korzystną cenowo dla mieszkańców gminy Nowogard, wybrana została oferta spółki Wasserverbrand Lausitz Beteriebsfuhrungs GmbH, która zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami w trakcie negocjacji utworzyła spółkę celową – operatora infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej – pod nazwą Wodociągi Nowogardzkie WAL-Betrieb Sp. z o.o. Należy zwrócić uwagę na to, iż firma PUWIS mimo, że przez wiele lat świadczyła usługę na terenie gminy Nowogard, nie potrafiła, bądź też nie chciała złożyć oferty korzystniejszej niż firma, która ten przetarg wygrała. Za to odpowiadają tylko i wyłącznie przedstawiciele firmy PUWIS, a przerzucanie w obecnej chwili odpowiedzialności na Gminę Nowogard za wyniki tego przetargu jest niewłaściwe i całkowicie nieuprawnione.

Jakie korzyści daje wybór nowego operatora wodno – kanalizacyjnego?

Podstawową korzyścią wynikającą z podpisanej umowy są przede wszystkim niższe ceny dla mieszkańców gminy Nowogard za wodę i ścieki. Umowa zabezpiecza także interesy gminy. Partner prywatny bowiem ma jasno wskazane obowiązki i w przypadku ich nie realizowania przewidziane są odpowiednie kary umowne z prawem odstąpienia od umowy przez gminę włącznie. Jednocześnie gmina Nowogard zagwarantowała sobie uprawnienia do nadzorowania i kontrolowania sposobu wykonywania zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (firma PUWIS nie miała żadnych kar umownych a na kontrolę swojego majątku przedstawiciele gminy Nowogard nie zawsze byli wpuszczani).

Zgodność z prawem wszystkich procedur zastosowanych przy wyborze nowego operatora

Legalność przeprowadzonego przez gminę Nowogard postępowania dotyczącego wyboru partnera prywatnego potwierdził dwukrotnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie.

Również Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie wydało w dniu 28.01.2015 r. postanowienie potwierdzające prawidłowość postępowania gminy co do wydanego zezwolenia nowemu operatorowi na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków.

PUWiS Sp. z o.o. podjął wszelkie działania zmierzające do opóźnienia a wręcz uniemożliwienia przekazania gminnego majątku nowemu operatorowi:

  • skierował sprawę do sądów powszechnych w celu unieważnienia umowy o PPP,

  • zawiadomił Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji w celu ustalenia czy ceny za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków zaproponowane przez spółkę Wasserverbrand Lausitz Beteriebsfuhrungs GmbH nie są cenami dumpingowymi oraz czy sprawa ma charakter antymonopolowy,

  • angażuje inne organy państwa, instytucje a nawet posłów RP szukając ich wsparcia w unieważnieniu umowy.

  • Żaden sąd ani instytucja nie zakwestionowała jednak zgodności z prawem, celowości i gospodarności działań Gminy Nowogard w sprawie wyboru nowego operatora na świadczenie usług wodno – kanalizacyjnych.

    Obecne prawodawstwo nie zezwala na faworyzowanie miejscowych podmiotów w zakresie przetargów publicznych. Wszystkie procedury przeprowadzone przez Gminę były zgodne z przepisami mających w tym przypadku zastosowanie ustaw. Każde inne działanie narażałoby osoby odpowiedzialne za takie postępowanie na negatywne konsekwencje prawne: stwierdzenie nieważności postępowania przetargowego, stwierdzenie nieważności umowy, odszkodowania dla podmiotów pokrzywdzonych, odpowiedzialność osobistą: cywilną i karną. Obecna sytuacja tzn. naciski różnych osób, radnych, posłów i innych, powiązanych czy to z firmą PUWIS, czy też mających w tym interes polityczny, lub faktyczny (pracownicy) uzasadniają racjonalność ustawodawcy i obowiązujących ustaw stanowiących równy dostęp oferentów do usług.

    Bezprawne przejęcie przez PUWIS majątku gminnego

    Do dnia dzisiejszego, pomimo kilkukrotnych wezwań, PUWIS nie zwrócił gminnego majątku wodociągowo - kanalizacyjnego. PUWIS bezprawnie więc korzysta z majątku gminnego nie regulując przy tym opłat wynikających z not wystawianych przez Gminę za to bezprawne korzystanie (wcześniej były to opłaty z tytułu dzierżawy majątku). Za każdy miesiąc wystawiane są noty w kwocie 78.131,35 zł. Równocześnie jednak PUWIS pobiera opłaty od mieszkańców za dostarczaną wodę i odbiór ścieków. PUWIS takimi działaniami pokazuje swój rzeczywisty stosunek do gminy Nowogard i jej mieszkańców, za nic mając ich dobro. Wskazane zachowania PUWIS są oczywiście sprzeczne z tym, co możemy przeczytać na temat tej firmy w lokalnej prasie, która jest jej przychylna i kreuje PUWIS jako pokrzywdzonego działaniami gminy. Swoim bezprawnym postępowaniem PUWIS odbiera właścicielowi - Gminie Nowogard i jej mieszkańcom możliwość dysponowania należącymi do niej nieruchomościami i urządzeniami (system wodno – kanalizacyjny) a także paraliżuje decyzyjność i planowanie w zakresie spraw wodno – kanalizacyjnych na terenie gminy. Jedynym uzasadnieniem tych działań jest prywatny interes właścicieli firmy PUWIS sp. z o.o. Gmina Nowogard zmuszona została do wystąpienia do Sądu przeciwko PUWIS o wydanie majątku gminnego. Sprawa jest w toku. Gmina Nowogard będzie oczywiście także dochodziła wszystkich należnych jej pieniędzy z tytułu bezumownego korzystania z jej majątku wraz z odsetkami.

    Gmina Nowogard nie płaci żadnych odszkodowań

    Wyjaśnienia również wymaga, że spółka Wodociągi Nowogardzkie Wal – Bertrieb Sp. z o.o. z siedzibą w Nowogardzie wystąpiła do gminy Nowogard z notą obciążeniową w kwocie 87 500 zł z powodu szkody jaką spółka ta poniosła z uwagi na niemożliwość świadczenia usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Jednak Gmina Nowogard nie uznała tych roszczeń odszkodowawczych i o ile będzie to możliwe gmina będzie je zwalczała. Przyczyną nie przekazania przez gminę majątku wodociągowo – kanalizacyjnego nowemu operatorowi jest bezprawne zatrzymanie tegoż majątku przez PUWIS. To ta firma jest bezpośrednim sprawcą powstałej szkody po stronie nowego operatora i jeśli powstanie konieczność regulowania jakichkolwiek roszczeń odszkodowawczych, to będzie je musiał uregulować PUWIS.

    Kiedy nowy operator zacznie świadczyć usługi?

    Postępowanie dotyczące wyboru partnera prywatnego, który świadczył będzie usługi na terenie gminy Nowogard, zostało zakończone. Trwają obecnie czynności związane z przekazaniem zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wybranemu w postępowaniu partnerowi prywatnemu. Przekazanie to jest jednak utrudnione przez działania dotychczasowego operatora (PUWiS Sp. z o.o.), który nie chce zwrócić gminie Nowogard jej majątku wodociągowo – kanalizacyjnego. Fizycznie blokuje dostęp do infrastruktury gminnej, co zmusiło Gminę do wystąpienia do Sądu o wydanie majątku gminnego. Dopiero po zakończeniu postępowania sądowego i odebraniu firmie PUWIS majątku gminnego, nowy operator będzie mógł świadczyć usługę. Miejmy nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej z korzyścią dla wszystkich mieszkańców i gminy Nowogard.

    Trzeba podkreślić, że spółka operatorska Wodociągi Nowogardzkie WAL-Betrieb Sp. z o.o. pozostaje ciągle w gotowości do świadczenia usług dostaw wody i odbioru ścieków na terenie gminy Nowogard po cenach niższych od stosowanych przez Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Sp. z o.o. w Nowogardzie.

    Z-ca Burmistrza

    Krzysztof Kolibski