2020 12 21 papieros

Na przełomie listopada i grudnia odbył się cykl warsztatów on-line Dialog przeciw uzależnieniom, dla uczniów klas 7 z gminnych szkół podstawowych. Udział wzięły Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 2 i Szkoła Podstawowa nr 3 w Nowogardzie oraz Szkoły Podstawowe w Żabowie i Długołęce. Łącznie w warsztatach wzięło udział 206 dzieci z nowogardzkich szkół.
Mimo ciężkich czasów, przeciągającej się pandemii, burmistrz Nowogardu Robert Czapla zorganizował zajęcia w formie on-line na tematy niezwykle ważne i trudne dla dzieci w tym wieku.
Trudno byłoby czekać z tak ważnymi dla uczniów tematami, aż dzieci wrócą do szkół. Stąd decyzja burmistrza, aby warsztaty przeprowadzić zdalnie.
Pomimo pewnych wątpliwości, co do tego jak uczniowie odbiorą taką formę warsztatów, całe przedsięwzięcie okazało się sukcesem. Dzieci nawiązały świetny kontakt z prowadzącym zajęcia panem Zbigniewem Piotrem Kamratem – psychoterapeutą, terapeutą, psychologiem, który w sposób przystępny wyjaśnił uczniom na czym polega mechanizm uzależnienia, jakie wynikają zagrożenia ze stosowania powszechnie znanych używek, jakie są tego konsekwencje i chyba to co najważniejsze, jak się przed tym bronić.

Przygotowany był film edukacyjny, poruszonych zostało wiele tematów, od uzależnienia tego oczywistego w formie alkoholu, papierosów czy narkotyków, aż po mniej oczywiste źródła uzależnień jakimi są hazard, zakupy, napoje energetyczne oraz komputery, telefony itp.
Z opinii dyrektorów szkół wynika, że materiał trafił do dzieci, poznały nie tylko takie pojęcia jak uzależnienie, ale też asertywność. Uczniowie brali aktywny udział w warsztatowej lekcji i mieli okazję przećwiczyć kwestie związane z odmową używek.
Takie warsztaty są bardzo potrzebne, aby ktoś z zewnątrz, kto ma szeroką i specjalistyczna wiedzę na ten temat, mógł uświadamiać uczniów – mówi Sylwia Piwko, wychowawca VII kl z SP w Długołęce.
Warto aby temat nie poszedł w zapomnienie. Tego typu warsztaty powinny być punktem odniesienia do dyskusji z dziećmi, młodzieżą na trudne tematy, punktem zaczepienia dla nauczycieli i wychowawców. Warto stwarzać uczniom okazje do tego typu dyskusji, warto zachęcać aby dzieliły się swoimi odczuciami i spostrzeżeniami w kwestii uzależnień. W ten sposób dajemy dzieciom narzędzia, dzięki którym w razie potrzeby będą wiedziały jak reagować lub do kogo się zwrócić po pomoc.

Ewa Brzykcy