2017/03/09_oswiata_po_sesji/
W związku z wejściem w życie nowej ustawy oświatowej, autorstwa rządu PiS, została zwołana na wniosek burmistrza Roberta Czapli, sesja Rady Miejskiej w Nowogardzie, która miała przyjąć projekt uchwały odnośnie dostosowania sieci szkół na terenie gminy Nowogard. Pierwotnie sesja miała rozpocząć się już o godz. 09.00, ale na wniosek jednego z radnych, została ona przełożona na godz. 14.00.

Na popołudniową sesję przybyli przedstawiciele szkół, w tym dyrektorzy szkół podstawowych (nr 1 i nr 3), gimnazjów oraz dyrektor zespołu szkół. Nie zabrakło również nauczycieli i przedstawicieli związków zawodowych nauczycieli. Na sesji zabrakło jedynie radnych z PSL (obecny był jedynie wiceprzewodniczący Rady Miejskiej z PSL).

Głównym tematem środowej sesji było przyjęcie projektu uchwały odnośnie nowej sieci szkół podstawowych i gimnazjów, zgodniej z nową ustawą oświatową. W związku z tym, że sama Rada Miejska nie była w stanie przygotować takiej uchwały, wystąpiła z wnioskiem do burmistrza, aby ten taki projekt przygotował. Burmistrz, wraz ze swoimi współpracownikami, po przeprowadzeniu analiz, przygotował 2 projekty uchwał odnośnie nowej sieci nowogardzkich szkół, które zawierały w sumie aż 7 możliwych wersji rozwiązań. Przypomnijmy, że na terenie naszej gminy funkcjonuje obecnie: 10 szkół podstawowych, 3 gimnazja i 1 liceum.

A oto wszystkie warianty, zawarte w 2 projektach uchwał, przygotowanych dla radnych:

  1. Wygaszenie naturalne wszystkich gimnazjów na mocy ustawy z dniem 1 września 2019 r. W przypadku Gimnazjum nr 2, będącego w Zespole Szkół, zostaje ono z dniem 1 września 2019 r. przekształcone na mocy prawa w liceum. Powstaje w ten sposób 10 ośmioklasowych szkół podstawowych, 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe). Jest to wariant podstawowy przewidziany przez rząd PIS.

  2. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum, gimnazjum nr 3 zostaje przekształcone w szkołę podstawową (SP 5) a gimnazjum nr 1 zostaje wygaszone. Powstają w ten sposób 4 ośmioletnie szkoły podstawowe na terenie miejskim i 6 sześcioletnich szkół podstawowych na terenie wiejskim, 1 dwuletnia szkoła podstawowa (klasy VII –VIII) 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

  3. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum, gimnazjum nr 3 zostaje przekształcone w szkołę podstawową (SP 5) a gimnazjum nr 1 zostaje włączone do SP 1. Powstają w ten sposób 4 ośmioletnie szkoły podstawowe na terenie miejskim i 6 sześcioletnich szkół podstawowych na terenie wiejskim, 1 dwuletnia szkoła podstawowa (klasy VII –VIII) 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

  4. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum, gimnazjum nr 1 zostaje przekształcone w szkołę podstawową (SP 5) a gimnazjum nr 3 zostaje wygaszone. Powstają w ten sposób 4 ośmioletnie szkoły podstawowe na terenie miejskim i 6 sześcioletnich szkół podstawowych na terenie wiejskim, 1 dwuletnia szkoła podstawowa (klasy VII –VIII) 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

  5. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum, gimnazjum nr 1 zostaje przekształcone w szkołę podstawową (SP 5) a gimnazjum nr 3 zostaje włączone do SP 4. Powstają w ten sposób 4 ośmioletnie szkoły podstawowe na terenie miejskim i 6 sześcioletnich szkół podstawowych na terenie wiejskim, 1 dwuletnia szkoła podstawowa (klasy VII –VIII) 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

  6. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum , gimnazjum nr 1 zostaje włączone do SP 1, a gimnazjum nr 3 włączone do SP 4. Powstaje w ten sposób 10 ośmioklasowych szkół podstawowych, 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

  7. Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum, zaś pozostałe gimnazja zostają przekształcone w szkoły podstawowe (SP 5 i SP 6) – wariant nierealny na nowogardzkie warunki (demografia). Powstaje w ten sposób 12 ośmioklasowych szkół podstawowych, 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe),

Zanim doszło do dyskusji, głos zabrał Przewodniczący Rady Miejskiej w Nowogardzie Piotr Słomski, który wygłosił swoistą tyradę polityczną. Zarzucił on burmistrzowi m.in. brak konsultacji ze związkami nauczycielskimi projektów uchwał itd. Po raz kolejny pokazał on tym samym brak wiedzy, tu na temat ustawy oświatowej, która wprost mówi, że rady miejskie najpierw uchwalają projekt dostosowania sieci szkół, a następnie zostaje on przekazany do zaopiniowania w Kuratorium Oświaty i związkom zawodowym (tworzącym Radę Dialogu Społecznego: OPZZ, NSZZ Solidarność i Forum Związków Zawodowych). Przewodniczący by to wiedział, gdyby zamiast bawić się w polityka, ustawę przeczytał i się z nią zapoznał (a nie tylko z wygodnymi do wygłaszanych tez fragmentami).

Burmistrz, ucinając argumentację polityczną radnych, którzy wtórowali Przewodniczącemu RM, przedstawił zebranym wszystkie warianty informując, że jest to efekt „burzy mózgów”. Przedstawione Państwu propozycje wyczerpują wszystkie możliwości i ewentualne rozwiązania. Teraz w rękach radnych pozostaje tylko wybór tego jednego, który będzie obowiązywał od 1 września 2017 r.

Głos zabrała pani Magdalena Dawidowska z Gimnazjum nr 3, która w imieniu wszystkich nauczycieli gimnazjów odczytała ich wspólne stanowisko, że optują za wariantem 6, który przewiduje, że Gimnazjum nr 2 (będące w Zespole Szkół) przekształcone zostaje z dniem 1 września 2019 r. w czteroletnie liceum , gimnazjum nr 1 zostaje włączone do SP 1, a gimnazjum nr 3 włączone do SP 4. Powstaje w ten sposób 10 ośmioklasowych szkół podstawowych, 2 gimnazja (do 1 września 2019 r.) i 1 liceum (od 1 września 2019 czteroklasowe).

W sprawie przebiegu sesji wypowiedział się zastępca burmistrza Krzysztof Kolibski: Jeden z radnych powiedział, że jest byłym uczniem niektórych z obecnych na sali nauczycieli i dlatego jego mowa jest jedną z najtrudniejszych. Ja także znam wielu z nauczycieli, którzy przybyli na tę sesję i mogę krótko powiedzieć, że tak mi wstyd za naszych radnych nigdy jeszcze nie było. Debatować przez trzy godziny i nawet jednym zdaniem nie prześlizgnąć się po meritum sprawy? Prawie każdy z radnych zabierał głos. Niestety nikt nawet nie próbował zagłębić się w przedstawione uchwały. Było tylko politykierstwo i zrzucanie winy na burmistrza, jakby to on był odpowiedzialny za reformę oświaty. Pani Dawidowska w imieniu nauczycieli przedstawiła opinię na temat uchwały, która według nich jest najkorzystniejszą dla naszej gminy. Zajęło jej to minutę. Kilka zdań i dużo treści, pełny szacunek dla naszych nauczycieli. Mam nadzieję, że na następną sesję radni przygotują się już merytorycznie i w końcu na poważnie zajmą się nauczycielami, dziećmi, reformą oświaty, a nie walką polityczną.

I choć stanowisko nauczycieli zostało wyrażone, ustawa jasno mówi, jak powinna wyglądać procedura (np. kiedy mają być przeprowadzone konsultacje), to radni po jałowej dyskusji zadecydowali, że przerywają sesję do piątku, do godz. 16.00, dając w ten sposób burmistrzowi dodatkowy czas na konsultacje z dyrektorami szkół.

Decyzją burmistrza spotkanie ze wszystkimi dyrektorami szkół odbędzie się w piątek (10.03.2017) o godz. 09.00 w ratuszu i na sesji przekaże on ostateczną wersję projektu.

Warto tu też zauważyć, że burmistrz Robert Czapla nie opowiada się za żadnym z przedstawionych rozwiązań, ponieważ uważa, że mimo, że zmiany w systemie oświaty są potrzebne, to jednak sposób wprowadzenia reformy przez rząd złożony z polityków PIS jest niekorzystny dla naszego szkolnictwa.

Piotr Suchy